fredag 19. april 2013

DIY- Heklet Lykt

Jeg har heklet noen lyslykter
og kommet fram til en oppskrift som fungerer.
Jeg har heklet flere forskjellige mønstre,
men denne ble jeg mest fornøyd med.

Finn det glasset du skal bruke for å ta mål til bunnen.




Dette er bunnen på lykta:

Legg opp 5 luftmasker, ta sammen til en ring.

Begynn hver rad med 3 luftmasker = 1 stav.

Hekle 14 staver i ringen,  ta sammen med en kjedemaske.
Deretter hekles det mellom stavene på forrige rad.
2 staver i første mellomrom, 1 stav i neste.
Fortsett ut omgangen.
Fortsett på denne måten, men for hver nye rad hekles en 
ekstra stav mellom de 2 stavene,
altså 2 staver, 1 stav, 1 stav,og gjenta.

Når bunnen har blitt så stor at den dekker 
bunnen på glasset,
begynner du på mønsteret.

Hekle 2 staver, 2 luftmasker, 2 staver i 
samme stav fra forrige rad.
Hopp over 4 staver fra forrige rad,
hekle samme stavgruppe igjen i 5. stav.
Fortsett til du har 12 stavgrupper,
det er  mulig du må tilpasse litt og bare ha  3 staver mellom 
stavgruppene.
Heklinga skal sitte tett og stramt på glasset så 
det kan jo hende at du må ha færre eller flere stavgrupper,
det kommer an på glasset.
Ta sammen hver omgang med en kjedemaske.

Da du har fått det nesten så langt du vil ha det,
er det penest å "samle"
toppen ved å hekle fastmasker i ca 2 rader.
Hekle litt mindre masker enn det er på
forrige rad for å stramme inn litt.

Det er fint å sette på blonde eller hampetråd også
for å holde heklinga på plass.




Denne lykta er et stort Norgesglass.
Jeg har brukt Petunia bomullsgarn og
heklenål nr 5.

Håper det var sånn noenlunde forståelig,
ellers får dere gi meg en tilbakemelding så 
skal jeg forandre på oppskrifta.



Disse lyktene er laget av vanlig syltetøyglass,
bomullsgarn Mandarin Petit og 
heklenål nr 3.

Jeg skal se om jeg får lagt ut oppskrift på disse også etterhvert.


Bente

4 kommentarer:

  1. Wow så fine!! Takk for oppskrift, den skal jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Så flotte! Lurer bare på en ting. Det står at man skal feste omgangen med en kjedemaske i 3. luftmaske (1. stav) på omgangen. Deretter skal man hekle staver mellom stavene. Den første staven i ny omgang blir jo oppå staven fra forrige omgang, og ikke mellom. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ta en kjedemaske til, til mellomrommet, og start der med din første stav. Ser at det så litt utydelig ut i oppskrifta:) Takk for kommentaren :)

      Slett
  3. Oppskrift på de småe glassene? 😍

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...